Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.08.2015 12:04 - SOS - образование!
Автор: jitanosten Категория: Политика   
Прочетен: 1688 Коментари: 0 Гласове:
2


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

SOS ОБРАЗОВАНИЕ !

КРАТКА СТУДИЯ ЗА ПРОБЛЕМИТЕ В БЪЛГАРСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ

Когато сме я докарали до такъв срив в образованието, че се нареждаме на едни места с африканците, по показатели за грамотност на учениците като цяло и в същото време успяваме да постигнем невероятни индивидуални успехи и призови места, в световни конкурси и състезания по математика, физика, информатика или някои изкуства се разбира, че нещо в образователната ни система е тотално сбъркано и е крайно време не да се говори за реформи, а да се пристъпи към такива!

    Ще уточня, че обичам децата и професията си точно, колкото ненавиждам словоблудството! Защото когато става дума за политическо празнословие, с което масмедиите ни заливат ежедневно и дори вече сме свикнали, всеки е наясно, колко финансови и други интереси се крият зад това.  Когато говорим обаче за децата си, респективно за училище и образователната система, не бива да подхождаме със същите критерии! Отдавна световният опит е доказал, колко положително или отрицателно развитие може да генерира образованието в една държава. Тъй като ние вече сме я оплескали в това отношение, основавайки се на собствен опит като учител, директор и пом. директор дълги години, ще се опитам да фиксирам най-важните проблеми в българското училище! И не, че повечето хора в държавата не знаят за допусканите безобразия в училищата. Повечето хора просто мълчат, поради една или повече причини, което не ги оправдава, разбира се! За всеки от важните проблеми на образованието може да се говори дълго и подробно, но това е въпрос на друго изследване. Моята цел е да стилизирам недъзите ясно, точно и последователно. А който има очи – да гледа!

1.     ДЕЛЕГИРАНИТЕ БЮДЖЕТИ

Абсолютно сбъркан финансов подход в българското образование! Да се гледа на ученика НЕ като на дете, подлежащо на обучение и възпитание, а като на източник на средства, е пошло и вредно от всякаква гледна точка! При учебни заведения като университети или колежи, самостоятелното финансиране и свободното боравене с бюджета е оправдано. Те сами определят политиката и стратегията  за успех сред конкурентите си, за което е логично да вземат собствени финансови решения. Имат голям брой студенти и могат да си осигурят нужната издръжка. При общински, държавни училища и гимназии обаче, където броя на учениците варира от 200 до 1200 и процеса на обучение е задължителен, делегирания бюджет е откровено вреден и води до редица нарушения и злоупотреби. Защото колкото и читав да е един директор на училище, все идва момент, в който се изкушава или бива „принуден” да бръкне в кацата с меда! Вече доста години ръководствата на училищата гледат на всеки ученик, като на ходеща касичка с пари, а това е аморално и несъвместимо, с всички правила за образование и възпитание на подрастващите! По-рано или по-късно, учениците и техните родители разбират своята „финансова стойност” и значение за училището, което обуславя в тях редица разложителни процеси – спекулиране с възможността за преместване в друго училище, натиск за по-високи оценки, неспазване на училищния правилник и др. Тук се дава възможност и за умишлена подмяна на информацията, от страна на училищните ръководства, при изготвяне на Образец 1 в началото на учебната година, когато за да се получи бюджет, достатъчен за всички финансови разходи, често биват записвани десетки „мъртви души”. Обикновено това става в училища, посещавани предимно от роми или професионални гимназии в малки населени места. Делегираният бюджет прави училищните директори пълновластни господари, спрямо целия училищен персонал, а това е вредно за всички. За разлика от бизнесмена, добил своите средства с труд или предприемчивост, училищния директор получава безусловно от държавата едни пари, за които сам той няма заслуги. И докато в частния бизнес един собственик може да се разпорежда добре или зле  с парите и персонала си, но крайния резултат е за негова сметка – печалба или фалит, то директора в едно учебно заведение може да твори маса глупости – неправомерни назначения или уволнения, обграждане с послушни, но некадърни подчинени, за да продължи властването си, кражби чрез конкурси, поръчки и др. прийоми, некадърността или явното му вредителство ще останат ненаказани, защото на следващата година бюджета пак ще му бъде поднесен на тепсия, а последиците от безобразията ще останат за сметка на учителите и учениците. Знае се, че прекомерната власт разлага, а точно такъв е ефекта от делегираните бюджети по училищата. Вследствие на тях днес има безброй самозабравили се директори, обиколени от „послушни” учители, сервилни служители, персонал и опитни в далаверите счетоводители. Не случайно директорите – феодали търсят пом. Директори  СД с икономическо и дори юридическо образование. С тяхна и помощта на счетоводителя, могат да си уредят малка, независима империя, където властта и парите са само в техните ръце и дори ресорния министър не може да ги пипне. Краде се законно, с нужните документи и изисквания! Това са вече доказани порочни практики и резултата от тях се вижда в края на всяка учебна година. Все по-лошо управлявани училища, все по-некачествено образование и възпитание на учениците и все по-ниски крайни оценки на изпит. Принудително заставяните да пишат високи оценки учители по предметите, с цел по-висока успеваемост, води до абсурдни „ученически бисери” и безброй слаби оценки по-късно.

     И тъй като критиката е само едната страна на проблема, ще се опитам да дам и отговор, какво е решението! А то е просто и лесно, защото е изпитвано десетилетия наред преди това. ЦЕНТРАЛИЗИРАН БЮДЖЕТ за всички основни, средни училища и гимназии! От този принцип за финансиране има само ползи:

-         Съкращават се финансисти и номенклатурни кадри по училищата, като това води до икономия на средства!

-         Директорите се занимават преди всичко с ОБРАЗОВАНИЕ, а не с бизнес и далавери!

-         Учениците не злоупотребяват  с „финансовият” си статут!

-         Учителите и обслужващият персонал получават по-високо заплащане!

-         Качествено се подобряват образованието и дисциплината в учебните заведения!

-         Отпусканите от държавата средства биват по-пълноценно усвоявани, с нищожни възможности за злоупотреби.

    Има и още, но спирам до тук! И когато чуете някой да хвали делегирания бюджет в училищата, бъдете сигурни, че помислите му не са чисти, а той или някой от близките му се облагодетелства от това финансово недоразумение!

 

СИНДИКАТИТЕ И СЛУЖИТЕЛИТЕ В РИО

 

В България отдавна е доказано, че синдикатите са формални организации.Поглеждайки назад във времето, мога спокойно да твърдя, ЧЕ НЯМА НИТО ЕДИН СИНДИКАЛЕН АКТ, който да не е политически манипулиран, преди неговата реализация! Като цяло синдикалните организации не са опоненти на правителството, не защитават интересите на членовете си, а са се превърнали в уютна ясла за синекурни длъжности, на близки до един или друг политически кръг хора. Те не са против, а помагат за установяване на статуквото! Единственият фактор, благодарение на който не са се разпаднали, са осемте дни платен годишен отпуск допълнително, който ползват членовете им, при това срещу членски внос. Лидерите на синдикалните организации по училища стоят близо до директора и ръководството и не създават проблеми, дори при явни нарушения срещу техни членове. Срещу своята лоялност те ползват определени облаги, затова в 90% от случаите по училища, синдикалните шефове са хора, от които нищо не зависи!

    Когато говорим за назначен шеф на Регионален инспекторат, става дума не за друго, а за политическо назначение! Същото се отнася и поне за половината от експертите в инспектората. Когато политически се назначават чрез манипулиран предварително „конкурс” и директорите на училища, батака става пълен! У нас открай време се знае, че политическите партизани, независимо от коя партия са, не вършат добре работата, за която са назначени! Обикновено те са послушни и верни партийци, но лоши специалисти и некадърни ръководители. Затова по-голямата част от синдикалистите и експертите в РИО са обикновени бюрократи и изпълнители на политически поръчки. Много често се нарушават правилата и изискванията при обявяване и провеждане на конкурси, манипулират се резултати, а това води до снижаване на качеството в българското образование.

   ИЗХОДЪТ е мандатност не повече от година, за всички ръководни кадри – шеф на РИО, експерти, директори на училища и лидери на синдикати!Така би се разбила номенклатурната уседналост, в тези особено важни за образованието звена! Що се отнася до натрупаният опит и рутина за тези длъжности, те са по-скоро фиктивни, защото в повечето случаи биват използвани за собствено, а не за обществено благо. При евентуалната смяна на тези ръководители, би си проличало кой е подходящ и кой не, за тези длъжности. По този начин би се ограничило вредното влияние на някои от тях, а в повече случаи – поява на истински добри ръководители и специалисти! Не на последно място включвам и доста посредствени и некомпетентни служители в Министерството на образованието, при ненужно раздут щат, че тяхното отрицателно влияние логично да легитимира в крайна сметка, срива в цялата образователна система!

 

УЧИТЕЛИ  И ПОМОЩЕН  ПЕРСОНАЛ

 

  За съжаление, голям процент от неуредиците на българското училище се дължат и на учителите! Онеправдани от системата, много пъти незаслужено нападани от ръководство, родители, ученици и медии, зле заплатени и дори унижавани, учителите понасят стоически всичко, а резултатите се забелязват при учениците. Много често, в стремежа да запазят работното си място, определени учители се поставят в услуга на директора, в извънслужебните си задължения. За сервилността си те получават по-високо диференцирано заплащане, по-толерантно отношение при допуснати служебни нарушения и разбира се по-голямо спокойствие. Това обаче става за сметка на пряката им урочна работа. Учител, който е добре с директора, не се вълнува колко и дали изобщо е научил децата, за необходимия минимум по предмета си. Обратно – колкото и добър педагог да е друг учител, ако е със „свое” мнение, ако проявява достойнство и не ласкае некадърния си в повечето случаи ръководител, получава като отплата възможността, „да си ритне „ трудовата книжка и да остане без работа. Начини за това, колкото щеш. На негово място ще дотичат поне десет бъдещи послушковци, които няма да смущават и да създават проблеми на училищното ръководство.

Друга отрицателна за образованието страна, е феминизацията на тази професия! И докато в детската градина и в началното училище е добре да има повече учителки, то в средния и горен курс, в много случаи това обрича децата на инфантилизация. С липсващо мъжко начало и особено липса на ръководни органи в едно училище, могат да се развият и задълбочат редица комплекси и недостатъци у децата. Изброените негативи се трупат и в критичен момент ескалират в неоправдана на пръв поглед агресия и автоагресия, необосновани и абсурдни постъпки и изказвания, които понякога учудват дори самите ученици.

   Страшни проблеми съществуват в съдебната и правораздавателната система на държавата! Ала докато в тази област всеки потърпевш, дори в разрез със закона може по един или друг начин да „уреди” някакво собствено правосъдие, при абдикирали от задълженията си институции, то родителите не могат сами да учат децата си! Не става въпрос само за фактическия материал от знания и умения, но и за социализацията на тези деца, както и за все по-трудната комуникация с тях.

   Помощният персонал в едно училище, с малки изключения изпълнява добре своите задължения. Естествено се намират явни или скрити доносници на директора, но когато в едно училище няма назначени номенклатурни кадри или служители, чиято работа вършат други лица, работата върви относително добре и без съществени проблеми.

   РЕШЕНИЕТО за подобряване статуса на българския учител визира няколко неотложни стъпки:

-        По-високо заплащане на труда!

-        Промяна категоризацията на труд и по-ранно пенсиониране!

-        Назначаване на повече млади учители!

-        По-голяма свобода и възможност за импровизация, при осъществяване на учебния процес!

-        Защита на достойнството и имиджа на професията „Учител”!

      Умишлено изпускам последното звено в системата – учениците! Независимо тяхното поведение и постъпки смятам, че те са жертва не само на сегашната образователна система, но и на цялото общество! Мисля, че децата ни заслужават едно по-добро, съвременно българско училище, с възможно по-малко от гореизброените проблеми! Получат ли го, те ще са първите, обърнали се към светлината на познанието и човечността!

                                                Красимир Бачков  - учител




Гласувай:
2


Вълнообразно


Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: jitanosten
Категория: Политика
Прочетен: 1430838
Постинги: 936
Коментари: 767
Гласове: 1551
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031