
НАКЪДЕ ТИКАМЕ ОБРАЗОВАНИЕТО?
Тази сутрин и аз реших, като повечето българи през почивния ден да гледам „Денят започва“ с Георги Любенов. И за мой късмет уцелих точно интервюто със служебния министър на образованието Сашо Пенов. За половин година от управлението му в нашето министерство не усетих някаква промяна, но сега чух лично да се хвали, че за българските училища, по плана за възстановяване и устойчивост, ще бъдат раздадени малко над половин милиард лева. На проведената в НДК среща с директорите на над 2200 училища от цялата страна, министър Пенов гарантира, че по инвестиционен проект „Модернизиране на образователна инфраструктура“, ще бъдат осигурени качествени условия за обучение и съвременна материална база. Целта била да се реализира на практика СТЕМ - обучението в реална среда. С две думи можем да характеризираме това обучение на 21 век с възможността, учениците да играят и се забавляват, докато учат. За целта ще бъдат похарчени още хиляди левове за компютри и други цифрови технологии, но забележете, без да се отпускат средства за квалификация на учителите по тази програма! Или както винаги впрягаме каруцата пред коня!
Пари за закупуване на всякаква техника ще бъдат предоставени вероятно, но какъв ще е резултата, скоро ще видим! Като учител с почти 40 - годишен педагогически стаж твърдя, че ЕДИНСТВЕНО И САМО УЧИТЕЛИТЕ са факторите, които могат да променят нещо действително положително, в системата на образованието! Лично аз не бих заменил струващия милиони долари български суперкомпютър Discoverer, с учителя по физика Теодосий Теодосиев / Тео / за нищо на света! Защото Тео през времето като обикновен учител има девет златни медалиста, 26 негови ученици са шампиони в нацонналните Олимпиади по физика, а 50 са участвали в международни Олимпиади по физика през последните 20 години . Той ги учи да разсъждават, сам измисля задачите и някои от тях решава по нови начини. Възпитал е стотици мислещи архитекти, програмисти и инжeнери. Не само нашият суперкомпютър, но и още по-скъпите японски и американски не биха му били конкуренти, защото нямат естественото човешко излъчване, нито възможността да погалят детето по главата, да му кажат „Браво!“, когато успява! И сега проблемът с учениците, които играят с телефоните си в час, вместо да слушат урока е сериозен. Може да звуча прекалено консервативно, но категорично заявявам, че ДОБРИЯТ ХАРТИЕН ДНЕВНИК е много по-удачен и евтин, от лаптопите с които разполага в момента всеки учител! Щом влезе в час, докато влезе в „Школо“, защото не винаги интернета е добър, понякога компютъра се ъпдейтва и още други проблеми, учителят губи до 10 минути от часа. Със стария дневник това бяха секунди! По никакъв показател не могат да се сравняват двата начина, за отбелязване на отсъствия, оценки, забележки или корекция на оценки! Ние свикнахме с новите технологии, както през измислената пандемия си карахме онлайн уроците, но резултатите се виждат дори от луната! НИКАКВИ СЪВРЕМЕННИ ТЕХНОЛОГИИ НЕ МОГАТ ДА СЕ СРАВНЯВАТ ИЛИ ДА ЗАМЕСТЯТ ЕДИН ДЕЙСТВИТЕЛНО ДОБЪР УЧИТЕЛ !!! Това ще бъдат поредните хвърлени на вятъра пари! Защото ако тези половин милиард лева бяха разумно инвестирани, в много по-качествено обучение в университетите за учители, то вероятността от тях да излязат още последователи на Тео би била реална! Не съм по принцип срещу компютрите, нито против съвременните технологии, но когато те не се използват целесъобразно, се превръщат от нещо полезно в проблем! И без това вече сме затънали в блатото на дигитализацията, в световен мащаб! Ние хората сме зависими почти за всичко от компютрите, а това е недопустимо от всякаква гледна точка! Очертава се една вероятна победа на изкуствения интелект над човека, поне по резултатите до сега! Ние не само спряхме да общуваме нормално помежду си, ние загубихме най-вече човещината си! Много от сегашните ученици не могат да направят разлика между добро и зло, а това е гибелно за всички нас! От доста години ми се ще, да има още един учебен час и той да е по ЧОВЕЩИНА!!! Знам, че звуча като стар идеалист, но само с обучение, в което се влага душа и се възпитава душевност у децата, може да се очакват добри резултати! Никой компютър не може да научи едно дете на добро, нито да му покаже злото. Компютри, роботи и всякакви виртуални реалности могат да служат в училище за онагледяване и забавление, но не повече! Да харчим толкова много пари за скъпи играчки е неуместно и дори вредно, от гледна точка точно на бъдещето ни! Ако аз бях на мястото на министър Пенов, щях да използвам тези половин милиард лева за животоспасяващи операции на болни български деца, за няколко медицински хеликоптера и щях да съм спокоен, че са инвестирани удачно! Сега какво? Постепенно приближаваме към опасенията на един безсъмнено доказан гений:“Страхувам се, че ще дойде ден, когато технологиите ще изместят човешките взаимоотношения. И тогава светът ще се напълни с идиоти."
Айнщайн
Красимир Бачков
Бивш US разузнавач: Хора с болни мозъци ...
Безродници и откровени далавераджии, пре...
