ЗА УЧИТЕЛИТЕ И МАГАРЕТАТА
Все се питам докога ние учителите, ще се водим от чужди интереси? Докога ще бъдем манипулирани от хора, които ни използват за собствено благополучие и реклама? Докога ще търпим магарета да ни водят? Това са неотложни въпроси, на които ако отговорим честно, ще разкрием до голяма степен проблемите на образованието в България. А те са много и някои са толкова тревожни, че следващата стачка може да не е на учителите, а на родителите. Но да започнем хронологично!
Най-важните проблеми в българското училище не са от вчера и онзи ден, а най-малко от 60 – 80 г. преди това. На управляващите от началото на ХХ век до сега, не са им нужни будни и свободолюбиви даскали като Христо Ботев и Любен Каравелов, а послушни и кротки служители, които да изпълняват и се съобразяват с „меродавното” мнение на началниците си. Така учителската професия от уважавана и ценена, постепенно девалвира до днешният унизителен слугинаж на ученици, родители и всеки който пожелае да се избърше с нас. Съвсем нормално, мъжете се отдръпнаха от тази почтена професия и училищата през последните десетилетия бавно, но сигурно се феминизираха. Това съответно се отрази на децата, които както е известно, копират модел на поведение както на родителите и филмовите герои, така и на учителите си. С безумно ниското заплащане на един висококвалифициран и отговорен труд като учителският, управляващите умишлено или случайно постигнаха два основни резултата – ниско качество на образованието и абсолютно подчинение на учителската гилдия. Защото за съжаление, достойните и уважавани заради знанията и качествата си учители, към този момент не са толкова много, колкото бихме могли да искаме. Повече от колегите се трудят на второ място, за да могат да съществуват що годе нормално, а това естествено се отразява на качеството на труда им. Има такива, които са физически негодни за друг труд, а немалко са и откровените калпазани, заработващи стаж за пенсия. Поне половината от ръководствата на училищата е порочно номенклатурна и вместо стимулиране към ново мислене и прогрес, насажда казармено послушание и феодална зависимост. Липсата на активно общество в България, нравствени и морални ценности и критерий, допълнително усложняват учителският труд и объркват представите на подрастващите за добро и зло, по пътя им към успех в живота. В министерството на образованието от друга страна, се назначават апаратчици, некомпетентни в сферата на образованието, но верни на партията която ги е назначила и изключително компетентни, как се приватизира за стотинки пионерски лагер, или как се прави дебела пачка от ремонти на училища и бази. И така подредени, проблемите няма как да не провокират гняв и възмущение в учителите, които като крайна мярка, се изразяват в стачка. Ето тук идва и голямата гавра с българският учител!
През последните няколко години, непрекъснато се шуми и спекулира с учителските протести. То не бяха статии, то не бяха коментари по всички медии, където увеличения и проценти на заплати, прелитаха като мухи над посрани гащи. В момента съм сигурен, че и най-незаинтересуваният българин е на мнение, че на учителите вече няколко пъти са увеличавани заплатите. И то с много пари! Което го кара да си мисли : - Е, не се наядоха тия даскали, бе! Хем не работят като хората по цял ден, хем имат сума ти ваканция, хем и много пари искат! Че те още малко и ще сравнят труда си с тоя на шофьорите !!! Срам нямат ей!
И какво се получава в момента? Начело на протеста застават едни продажни и незаинтересувани синдикати, като резултатът от техните действия, ще е изцяло в полза на правителството. Защото всеки от учителите ще получи поне 100 лв. по-малко заради стачката, а това си е просто икономия в бюджета. Увеличение разбира се няма да има, защото инфлацията е толкова нараснала, че то автоматично се обезсмисля, а учителите ще бъдат охулени за пореден път. И точно както стадото се води от магарето, така и г-жа Такева се пазари от името на учителите с г-н Вълчев, все едно са на битака в Илиенци. И на единият, и на другият им е все едно за крайният резултат на преговорите, защото и двамата са представители на мафията в държавата ни. Единият – на синдикалната, а другият – на правителствената. Учителите – кучета ги яли, както винаги.
Защото ако не изкарат децата по главните улици, както автобусните шофьори блокираха столицата, учителите не биха могли да постигнат никакво реално увеличение на заплатите си. Което реално трябва да е не 50 или 100 %, а в размер на два пъти от средната работна заплата за страната. Както е в Европейските държави, към които уж принадлежим и ние.
Държа да подчертая, че в текста до тук използвах изрази, доста крайни и навярно неподходящи за един учител, не защото съм невъзпитан или речника ми е ограничен, а защото ми писна от вихрещата се простотия в държавата и защото хората които ни управляват, от друг език не разбират!
Красимир Бачков
Кимерийци и хуно-българи!
„ГЕРБ” И „БСП”- КАТО В ПРИКАЗКАТА ЗА ТРЕ...
18.09.2007 17:30
18.09.2007 18:06
но то всичко е една мафия ...така че не виждам смисъла! Виж и тук колко платени драскачи с по 100 ника има срещу учителите........
Друже, писна ми от този корумпиран народ, болшинството са ....овце!
Остави ги, братле, ще им гледаме сеира на РОДИТЕЛИТЕ...
Имам не един случай, на ученици и ученички стигнали до....и майчетата им ме срещат и ми се вайкат -
Г-жо, защо не ви послушах тогава, край с детето ми, пропадна вече...едно в затвора, другото на магистралата или в бара... Разбира се, че има и умни , които станаха хора, но там където съм предупреждавала никоя родителска не чуваше-те си знаят едно:
О, вярвам на моето дете, то не лъже, вие даскалите сте лъжците и зинали за пари...
Питам ги аз тия майчето и татковци, къде са ми правата, като искат да уча децата ?!
То има 100% права над мене, как ще ме слуша пък и чак да учи и то от зависимия от него учител...смешна и страшно много страшна работа......!
Затъваме! Децата на България!
Но не е луд този който яде баницата, нали?
Надявам се да не си прав по някои пунктове, но...това ще се разбере след един-два дни.
Също съм убеден, че всички тези стачки и цялото това шумене около учители си заслужава. Това е гражданско неподчинение. Така се променят нещата. Ако го нямаше, никой няма да се сети да погедне учителите.
По мое виждане българина е достигнал критичното ниво на бедност и това започва да го обединява, след толкова години "отшелничество". За това свидетелстват и почти ежедневните стачки на различни съсловия.
Успехи на всички учители, дано има по високи заплати, защото децата ни наистина затъпяват, затъпявам и аз, като част от цялата структура.
1. Колко трудов стаж като преподавател има синдикалната лидерка с вид на булдог?
2. Какво ще си спомнят първолаците от проваления си първи най-трепетен ден в училище (както беше в училището на синовете ми)?
3. А колко от учителите не дават частни уроци? От тези, дето дават уроци, може ли да се очаква еднакво вдъхновение пред общинската черна дъска и пред частния добре плащащ ученик?
4. Докога учителите ще прехвърлят топката на родителите, когато учениците им пропадат, и ще се кичат с лаври, когато други от учениците им преуспяват?
5. Защо игнорирате обстоятелството, че мнозина от учителите са станали такива не по призвание, а защото не им е стигнал бала за по-престижна специалност?
Съжалявам, че не съм факир, та да напълня по три шапки жълтици за всеки учител и да видите, че и забогатели, те няма да станат по-добри педагози и преподаватели!
Ако родителите поискат -децата им ще има добро образование!
Стачката е за да може все пак да има някакво преподаване.Въпросът не е за учителите ,а искате ли вашите деца да израстнат ,като достоини и уважавани хора или не ви пука за тяхното бъдеще.
Учителите искат средства за да могат да съществуват.За образованието са необходими много повече пари!
Не се подвеждайте по махленският спор ,който се натрапва от властта.
19.09.2007 11:09
2. Каквото си спомняте вие в този "най-трепетен ден" - по принцип, той е най-трепетен само за вас - родителите...
3. Много от учителите не дават частни уроци. И освен това, тея частни уроци са по ваша инициатива - на родителите! А той частният "добре плащащ" ученик кога плати, кога не ... Много често се случва детенцето да забие в някой квартален интернет клуб и уж е на частен урок, пък го няма никакъв...
4. Когато родителите се осъзнаят и престанат да разчитат на учителя за възпитанието на тяхното дете и когато вие, като родители се погрижите детето ви да има стимул да учи... Учителят е чужд човек за това дете, ако родителят не го стимулира да се довери на учителя, как може да се очаква нещо от обучението ? Обучението е двустранен процес, много зависи от обучаващия, но и от обучавания. Когато единият липсва в схемата (което е най-често незаинтересованост на детето) работата не става.
5. Един контра-въпрос : Защо учителската професия не е престижна специалност ? Би трябвало да бъде такава ...
И аз съжалявам, че не съм факир, та да видите как след като напълня по три шапки жълтици за всеки , след 10 години образованието ни ще е на съвсем различно ниво ! РЕЗУЛТАТИТЕ В ОБРАЗОВАНИЕТО, МИЛА ГОСПОЖО СЕ ВИЖДАТ СЛЕД ВРЕМЕ! ВРЕМЕ, КОЕТО НИКОЙ НЕ РАЗБИРА КОЛКО СТРУВА, ЗАЩОТО НИКОЙ НЯМА ТЪРПЕНИЕ ДА ВИДИ КАКВО ЩЕ СЕ ПОЛУЧИ НАКРАЯ.
Еволюцията на обществото ни е свързана с това, но и еволюцията е бавен процес. И еволюцията ще породи нуждата и разбирането. И виждам, че все още не сте дорасли за разбирането ...
Тогава да премахнем заплатите!
19.09.2007 12:49
1. Точно защото се възползва от проблема има голямо значение дали и колко и е стажа - ако позициите на учителите не се защитават от учители, а от апаратчици, о става много ясно защо българските учители се чувстват като магарета...
2. Няма начин едно дете да приема новата учебна година и 15 септември като празник, ако родителите му неглижират този ден. И ако за мен този ден не е трепетен, няма как да трепне нещо и в сърцето на детето ми когато прекрачва училищния праг. Та никак не се чувствам виновна, че 15 септември и 24 май за мен също са празнични, макар отдавна да съм приключила с образованието си!
3. Естествено, че инициативата за уроците имат родителите - че може ли да гледаш как влиза някой, изпява си урока, детето ти нищо не научава, а времето си минава? Е ако химичката не става за ръб за отвряне на бира, аз да го оставя да не научи нищо по химия ли, пък да се радвам, че случило на физичка и учи физиката с радост, така ли?
4. Докато има някой, който да поддържа идеите, че учителят е чужд на детето, образованието е обречено!
5. По контравъпроса: попитайте кандидат-студентите поради что предпочитат специалността бизнес администрация пред началната педагогика, например!
А какво се случва накрая виждаме постоянно - всяка година, випуск след випуск....
2. Това казвам - как ще го възприеме този ден детето зависи най-вече от вас :)
3. Това с изпяванто на урока има 20 годишна история - още от началото на прехода, че и преди това даже ... А в момента има отлив на млади кадри - учители, които не биха били обременени от номенклатурните идиотизми на миналото...
4. Чужд е, в смисъл - не е част от неговото семейство, едва ли му споделя всичките си терзания и копнежи. И пак опира до отношението вкъщи - детето копира поведението на родителите си спрямо този учител. Ако е презрително - и детето ще се държи презрително към него. Много е жалко, обаче, да виждаш и другата ситуация - как учителят е по-голям "приятел" и познава по-добре детето ти от тебе самия. И двата случая напоследък са ДОСТА РАЗПРОСТРАНЕНИ.
5. Поради няколко причини. Заплатата, Хабенето на нерви, Напрежението, Лошото управление на училищата по принцип, Лошата материална база - не е обновявана от 20 години ... (мисля, че е излишно да продължавам)
20.09.2007 15:34
Когато изчезнат ,трудно ще може да ги създадете отново ,а това са поне 20до 30 години.
Всичко друго изисква много допълнителни средства.Такива има и сега.Какъв е този бюджет който допуска излишъци.Бюджета е известен в общи линии на всички ,а излишаците са помощ за благоденствието на гражданите имащи най-голяма производителност-американците.
Браво, учете децата как да си търсят правата!Ако днеска вие загубите ,понеже държавата е пълна с "умни и далновидни управници" ,то утре децата ще знаят от рано с кого си имат работа и ще се превърнат в борци .Отличен ход!С бъдеще!
Този народ няма да загине ,само трябва да разбере силата на правото си!
28.09.2007 21:54